Ziemniaki czy bataty? 

Przeglądając grupy na Facebooku bardzo często spotykałam się ze stwierdzeniem, że bataty są znacznie zdrowsze od zwykłych ziemniaków. Właśnie dlatego postanowiłam wziąć pod lupę oba te warzywa i sprawdzić, które z nich jest lepsze pod kątem wartości odżywczych. Nasze rodzime polskie ziemniaki kontra słodkie bataty zza oceanu. Jak myślicie, kto wygra ten pojedynek?

Na temat ziemniaków powstało tak wiele mitów, że nawet nie sposób je teraz wszystkie wymienić. Bataty za to stanowią dla większości osób nowość, przez co niechętnie trafiają do naszej diety. Dziś przyjrzymy się dokładnie obu warzywom.

Czy ziemniaki są zdrowe?

Z pewnością słyszeliście już stwierdzenia typu: „ziemniaki tuczą”. To zdecydowany mit! Ziemniaki są niskokaloryczne, sycące i dostarczają do organizmu wielu witamin i składników mineralnych. Mają one jeden z najwyższych wskaźników Indeksu Sytości – to parametr, który informuje nas o zdolności danego produktu do zaspokojenia głodu. Właśnie dlatego nie bójmy się stosować ziemniaków w naszej diecie! Osoby z insulinoopornością również mogą je jeść. O tym jak obniżyć indeks glikemiczny ziemniaków opowiem Wam niedługo na moim blogu.

Co wybrać – bataty czy ziemniaki?

Jak pewnie dobrze wiecie błonnik bardzo pozytywnie wpływa między innymi na kontrolę naszego apetytu oraz rozwój dobrych bakterii w jelitach. Odpowiada on też za regulowanie wypróżniania. Właśnie dlatego warto do swojej diety dodawać produkty bogate w błonnik. W 100 gramach ziemniaków znajdziemy 2,4 gram błonnika, a w takiej samej ilości batatów 3 gramy.

A jak wygląda kwestia składników mineralnych?

Bataty w większości przypadków mają nad ziemniakami przewagę. Wyjątkiem jest potas, którego więcej zawierają ziemniaki.

Przyjrzyjmy się jeszcze witaminom. Bataty zawierają aż 8,5mg beta karotenu, gdzie w ziemniakach znajdziemy go jedynie 5ug. W przypadku kwasu foliowego przewagę mają ziemniaki w stosunku 18ug do 11ug w batatach. Ziemniaki zawierają też więcej witaminy C – 9,1mg w stosunku do 2,4 mg w batatach. Oznacza to, że ziemniaki jedynie w kwestii beta karotenu pozostają w tyle. Wynika to jednak z koloru tych warzyw. Najwięcej beta karotenu znajduje się w produktach roślinnych, które mają kolor czerwony, żółty, pomarańczowy lub ciemnozielony. Beta karoten jest silnym antyoksydantem, który chroni nas przed uszkodzeniami DNA oraz wpływa na kondycję wzroku i skóry.

Ziemniaki czy bataty?

Powyższa analiza wskazywałaby na to, że bataty są dużo bardziej wartościowym dodatkiem do diety. Szczególnie ze względu na wysoki poziom beta karotenu. To jednak wcale nie oznacza, że mamy zrezygnować całkowicie z ziemniaków, wystarczy odpowiednio wkomponować je w dietę.