Uwaga na ukrytą sól!

sól w diecie

Czy wiesz do czego może prowadzić spożywanie zbyt dużej ilości soli? Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega przed nadmiarem sodu w diecie, ponieważ może prowadzić to do wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych takich jak: nadciśnienie tętnicze, udary mózgu, czy rak żołądka. Może też sprzyjać powstawaniu osteoporozy, kamicy nerkowej, ale i rozwoju otyłości i przewlekłego stanu zapalnego.

Kiedy tak naprawdę dostarczamy do organizmu sód? Przedewszystkim korzystając z dużej ilości soli. Według badań średnie spożycie soli wynosi od 9 do nawet 12 gramów dziennie. Przy zaleceniu ograniczenia sodu do maksymalnie 2g dziennie, czyli równowartości 5g soli – oznaczałoby to, że co najmniej dwókrotnie przekraczamy zalecaną dawkę.

Ile soli dziennie możemy spożywać?

U osoby zdrowej zaleca się, aby dzienna dawka soli nie przekraczała 5g. Gdzie ilość ta oznacza wszystkie jej źródła w diecie. Sól dostarczamy nie tylko poprzez samodzielne dodawanie jej do potraw. Wiele gotowych produktów posiada ją po prostu w swoim składzie. Szacuje się, że nawet 80% soli w naszej diecie pochodzi właśnie z przetworzonych produktów spożywczych. Gdzie znajdziemy jej najwięcej? W takich produktach jak chipsy, paluszki, różnego rodzaju przetwory mięsne, czy wędzone ryby. Warto też pamiętać o tym, że sól możemy znaleźć też w produktach, które uznajemy za zdrowe. Przykładem może być kapusta kiszona lub pieczywo razowe. Co ciekawe sól w niedużych ilościach znajduje się również w produktach słodkich.

Jak ograniczyć spożywanie sodu w diecie?

Jeśli zależy Ci na tym, aby ograniczyć dzienne spożycie soli to w pierwszej kolejności postaraj się zmniejszyć spożycie produktów przetworzonych o wysokiej zawartości soli. Będą to wszystkie produkty wędzone, konserwy, wędliny, gotowe dania, żywność typu fast-food oraz słone przekąski. Staraj się wybierać produkty świeże i nieprzetworzone. Jednocześnie dbaj o to, aby sprawdzać skład produktów zdrowych takich jak kiszonki, czy hummus. Pamiętaj o tym, że sód może znaleźć się w każdym produkcie. Właśnie dlatego tak ważne jest czytanie etykiet.

Gotując dbaj o to, by posiłki przyprawiać za pomocą naturalnych ziół. Uważaj na gotowe mieszanki przypraw, które bardzo często zawierają dużo soli i cukru w sowim składzie. Najlepiej sprawdzą się przyprawy takie jak: oregano, bazylia, tymianek, imbir, pietruszka, czosnek, kurkuma, carry, pieprz, papryka, czy cynamon. Naturalne ziła nie tylko pozwolą zastąpić sól, ale i zawierają w sobie wiele zdrowych składników.

Jeśli potrawy doprawiane ziołami Ci nie smakują, postaraj się po prostu stopniowo zmniejszać ilość używanej soli, a z czasem zobaczysz, że nie będzie Ci już potrzebna!

 


  • Jarosz M. Normy Żywienia Dla Populacji Polski. Warszawa: Instytut Żywności i Żywienia, 2017
  • Guideline: Sodium intake for adults and children, Geneva, World Health Organization, 2012