Jak wybrać ramę do roweru? Stalowa, aluminiowa, czy karbonowa?

Decydując się na zakup nowego roweru warto dobrze zastanowić się nad tym jak dobrać odpowiedni model do swoich potrzeb. Bardzo istotne będzie też dobranie odpowiedniego rozmiaru roweru, który będzie przekładać się na późniejszy komfort podczas jazdy.

Zacznijmy więc od podstaw. Niezależnie od tego na jaki rodzaj materiału ramy będziemy się decydować, musimy sprawdzić jaki rozmiar ramy będzie nam odpowiadać.

Jak dobrać rozmiar ramy?

Pozornie dobór rozmiaru ramy rowerowej może wydawać się skomplikowany, jednak dzięki zaledwie kilku obliczeniom uzyskuje się oczekiwany wynik. Ciąg czynności, które należy wykonać pozwoli cieszyć się komfortową jazdą, nawet pomimo braku możliwości wypróbowania modelu przed kupnem. Aby to zrobić, sugerujemy stanąć boso pod ścianą w delikatnym rozkroku (najlepiej ze średniej grubości książką między nogami). Następnie mierzymy odległość dzielącą poziom podłogi z kroczem badanego. Otrzymany rezultat mnożymy:

  • przez 0,57 w przypadku roweru górskiego o średnicy kół 26 lub 27,5 cala;
  • przez 0,63 w przypadku roweru trekkingowego, bądź miejskiego;
  • przez 0,66 przy rowerze szosowym.

Otrzymany wynik dzielimy przez 2,54 i w ten sposób dostajemy liczbę w calach, która stanowi uniwersalny rozmiar dostępny w tabelach modeli we wszelkich sklepach stacjonarnych, czy internetowych.

Jeśli podobnie jak ja będziecie mieścić się na granicy 2 rozmiarów ram, najlepiej jeśli po prosty byście się do nich przymierzyli. Jeśli jednak rower zamawiacie przez internet przyjmijmy założenie, że rama mniejsza będzie przeznaczona do nieco bardziej komfortowej jazdy, a rama większa zapewni bardziej sportowe wrażenia, gdyż wymusi bardziej leżącą pozycję.

Rozmiar dobrany? Super! Teraz możemy zastanowić się nad tym jaki rodzaj ramy chcielibyśmy posiadać. Oto możliwy wybór: stalowa, aluminiowa i karbonowa.

Rama stalowa

Rama stalowa jest zdecydowanie najstarszym rozwiązaniem. Współcześnie ten typ materiału stosuje się zazwyczaj tylko w najtańszych modelach. Konstrukcje stalowe są tanie, solidne oraz wytrzymałe. Ponadto zachęcającym faktem może być informacja, iż stalowe ramy są w dzisiejszych czasach produktem wręcz manufakturowym i stosunkowo łatwo je naprawić. W aspekcie praktycznym taki typ doskonale tłumi wstrząsy podczas jazdy. Jednak realna podatność na korozje i duża masa sprawiają, że nie jest to sprzęt idealny.

Rama aluminiowa

Najpopularniejszy typ ram rowerowych stosowanych pośród rowerów ze średniej półki cenowej. Stanowi zgrabny punkt kompromisu między uniwersalnością i trwałością stali, a wysokim kosztem i niską wagą włókna węglowego. Wyróżnia się zaskakującą podatnością na formowanie albo tak zwane cieniowanie, czyli proces polegający na spiłowaniu warstw metalu, by otrzymać lekki oraz cienki komponent. Niska masa i jednoczesna sztywność przekłada się jednak na mniejsze tłumienie drgań, a więc by polepszyć komfort jazy na nierównościach niezbędne mogą okazać się amortyzatory. 🙂

Rama karbonowa

Jest współcześnie najbardziej pożądanym modelem ramy rowerowej, jednak zdecydowanie najdroższym. Materiał przyszłości jakim jest włókno węglowe osiąga zawrotne ceny, stąd tylko najdroższe modele mogą być w niego wyposażone. Producenci projektują z niej na przykład egzemplarze do jazdy górskiej, ponieważ podczas jazdy na niej najlepiej najbardziej czuje się tłumienie wszelkich wybojów. Duża podatność oraz sprężystość konstrukcji ułatwiają nawet najbardziej strome podjazdy. Nie oznacza to jednak, że jest to materiał idealny. Cechuje się bowiem bardzo niską wytrzymałością na obciążenia punktowe co przekłada się na częstsze ubytki w materiale, których nie sposób naprawić. Ramy karbonowe często stosowane są też w wysokich modelach szosówek, a to przede wszystkim ze względu ich lekkość.

Mam nadzieję, że moje podpowiedzi pomogą Wam w podjęciu odpowiedniej decyzji. 🙂