Czy syrop glukozowo-fruktozowy jest gorszy niż cukier?

Jeśli należycie do grupy osób, które w trakcie zakupów nowych produktów zaglądają do ich składu, z pewnością przekonaliście się już jak producenci żywności starają się ukryć w składzie cukry wolne. Znajdziemy je pod dziesiątkami różnych nazw i oznaczeń. Jednym z nich jest właśnie syrop glukozowo-fruktozowy. Mówi się, że jego wpływ na zdrowie jest znacznie gorszy niż białego cukru. Podaje się go jako główną przyczynę otyłości i cukrzycy. Czy rzeczywiście tak jest?

Syrop glukozowo-fruktozowy wytwarzany jest ze skrobi kukurydzianej. Wykorzystuje się go jako środek słodzący. Koszt jego produkcji jest znacznie niższy niż białego cukru, a w dodatku jest on znacznie wydajniejszy i atrakcyjny sensorycznie dla konsumenta. To wszystko sprawia, że producenci żywności tak chętnie po niego sięgają.

Syrop glukozow-fruktozowy czy cukier?

Syrop glukozowo-fruktozowy to mieszanka dwóch jednocukrów: glukozy i fruktozy, której zawartość waha się do 42 do 55 %. Cukier biały, czyli sacharoza to dwucukier, który składa się z połączonej glukozy i fruktozy w proporcji 1:1.

W obu przypadkach do naszego organizmu dostarczamy glukozę i fruktozę. Czym się różnią? W przypadku cukru, glukoza i fruktoza są w sacharozie połączone, a po spożyciu enzym sacharaza rozdziela je. Największa różnica pomiędzy tymi cukrami występuje w ilości zawartej fruktozy. Syrop w najlepszej wersji, czyli 55% zawartości będzie miał jedynie 5g fruktozy na 100g więcej niż cukier.

Czy syrop glukozowo-fruktozowy jest gorszy niż cukier?

Pomimo niewielkich różnic, cukier i syrop glukozowo-fruktozowy to bardzo podobne substancje, a ich wpływ na proces odchudzania, sytość, czy odpowiedź hormonalną będzie taki sam. W obu przypadkach nadmierne spożycie może prowadzić do nadwagi i otyłości, próchnicy, czy senności.

Cukier wcale nie jest ani lepszy, ani gorszy od syropu glukozowo-fruktozowego. Obie te substancje należą go grupy cukrów wolnych, których ilość powinniśmy ograniczyć w naszej diecie.


  • Instytut Żywności I Żywienia, Normy żywienia dla populacji Polski, 2017.
  • Guideline: Sugars intake for adults and children, World Health Organization; 2015.
  • Joshua Lowndes, Diana Kawiecki, Sabrina Pardo, Von Nguyen, Kathleen J Melanson, Zhiping Yu, James M Rippe, The effects of four hypocaloric diets containing different levels of sucrose or high fructose corn syrup on weight loss and related parameters, Nutrition Journal, 2012.
  • Pablo Monsivais, Martine M Perrigue, Adam Drewnowski; Sugars and satiety: does the type of sweetener make a difference?, The American Journal of Clinical Nutrition, 2007.